Wikia

Warning Spoiler Waarschuwing: De volgende tekst bevat details over het verhaal zoals beschreven in de novelles, maar ook stukken die nog niet in de anime zijn geweest. Lees niet verder tenzij je gespoild wilt worden.

KiritoEdit

Kirito (キリト, Kirito?) is de hoofdpersoon in de anime en manga genaamd Sword Art Online (SAO), en is de partner van Asuna (アスナ, Asuna?).  Zijn naam, Kirito, komt van zijn echte naam; Kirigaya Kazuto. Kiri van Kirigaya, en to van Kazuto. Hij was één van de 1000 Beta Testers, en is in de Beta Versie tot Floor 8 gekomen, wat volgens hem het verste is wat iemand in de Beta Versie gehaald had van Sword Art Online, de eerste VRMMORPG, (Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role Playing Games). Kirito is een Solo-Player, maar gaat later in een Party met Asuna. Hij is een one-sword no-shield type.

PersoonlijkheidEdit

Kirito is volgens Klein niet goed met woorden. Dit komt omdat hij niet veel vrienden heeft, of mensen waar hij veel mee omgaat, vanwege zijn liefde voor computers. Vandaar dat hij in SAO meestal Solo speelt. Hij heeft in het algemeen een hoger IQ dan andere spelers van SAO en is erg intelligent op het gebied van computers. Verder is hij erg kalm en rustig, en laat zijn zwaktes niet zien. Toen Kayaba Akihiko, de ontwikkelaar van SAO en de NerveGear, plotseling verscheen in SAO en de Death Game aankondigde, raakte vrijwel iedereen in paniek, terwijl Kirito rustig bleef en meteen overschakelde om te overleven, en het spel te verslaan. Door de serie heen laat hij verschillende emoties zien, zoals geluk, angst, verdriet, blijdschap, en onzekerheid. In gevechten is hij erg actief, en wil graag de leiding nemen. In sommige gevechten is Kirito geconcentreerd en kalm, terwijl hij tegen sterke vijanden erg agressief overkomt.

Eigenlijk is Kirito een aardig persoon. Veel mensen misvatten hem vanwege het feit dat hij een Beta Tester is, die zogenaamd hun informatie voor zichzelf hielden en niet deelden met de nieuwe SAO spelers. Daarom werd Kirito ook wel een Beater genoemd. Hij wil niemand dood laten gaan, sinds de tragedie van de Moonlit Black Cats. Daarom helpt hij veel mensen, en beschermt ze als ze in gevaar komen. Verder krijgt hij in de serie nog een relatie met Yuuki Asuna (結城 明日奈, Yūki Asuna?), en wil haar altijd berschermen.

Ook stelt Kirito mensen op hun gemak, bijvoorbeeld bij Silica toen Pina overleed. Hij helpt verschillende vrouwelijke spelers omdat ze volgens hem op zijn zussen lijken, of aan hun doet denken.  Sachi's dood in het bijzonder heeft Kirito veel afstand laten nemen van andere spelers. Sinds de dood van Sachi en de andere leden van de Moonlit Black Cats is Kirito's karakter verandert in een meer negatieve vorm tot hij met Asuna in SAO trouwde. Verder heeft Kirito een zeer sterke eigen wilskracht en motivatie om SAO te verlaten, en verder te leven met Asuna in het echte leven.